- Vláda prodává SD bez schválení
státní energetické koncepce
- Vláda prodává SD bez zřetelného
řešení vzájemné provázanosti ČEZ a SD a to i přesto,
že je ohrožena hodnota majetku státu v podobě 67,6%
akcií ČEZ
- Vláda prodává SD za podmínek,
díky kterým vyloučila ze soutěže ČEZ se vším co ČEZ
pro českou energetiku znamená a na druhé straně se
do finále dostanou společnosti, které neměly doposud
s energetikou žádné zkušenosti
- Vláda prodává SD za podmínek,
které nevedou k získání odpovídajícího výnosu za státem
vlastněný majetek v SD, spíše naopak
- Vláda očekává výnos z privatizace
dolů, který neodpovídá ekonomické realitě a možnostem
postupu státu jako majoritního akcionáře v SD (předpoklad
ministerstva financí je výnos 3 miliardy korun, zdroj
MF DNES 28.6. 2003)
1) Vláda rozhodla
o privatizaci dolů bez definitivního schválení budoucí
státní energetické koncepce státu (do roku 2030).
Už tato skutečnost nesvědčí o schopnosti
privatizovat hnědouhelné doly úplně seriózně. Zájmem
vlády a to nejen z pohledu maximálního privatizačního
výnosu by měl být prodej hnědouhelných dolů až po schválení
definitivní podoby státní energetická koncepce, protože
právě schválení této koncepce určí perspektivu těžby
hnědého uhlí v severních Čechách. Načasování privatizace
dolů (srpen 2003 vládní usnesení, říjen vyhlášení soutěže
a konec 2003 vyhlášení vítěze) a časový harmonogram
schválení státní energetické koncepce (původně do konce
roku 2003) téměř navádí k tomu, že doly měly být záměrně
privatizovány ještě před schválením definitivní podoby
státní energetické koncepce. Tento fakt je o
to méně pochopitelný, když ministerstvo průmyslu a obchodu
(mpo) podporuje "zelený scénář" energetické
koncepce státu založený na pokračování těžby hnědého
uhlí. Schválení takového scénáře by samozřejmě výrazně
hodnotu hnědouhelných společností zatraktivnilo a stát
by měl možnost získat vyšší výnos.
2) Ministerstvo
průmyslu a obchodu podporuje tzv. "zelený"
scénář státní energetické koncepce, který klade důraz
na "zvýšenou životnost zásob hnědého uhlí"
a zároveň podporuje rychlý prodej hnědouhelných společností
za "velmi zvláštních podmínek", ve kterých
jen 45% hodnotící váhu představuje cena.
Pokud ze strany mpo existuje podpora tzv.
"zeleného scénáře" státní energetické koncepce,
pak předem deklarované odmítání čezu jako účastníka
privatizace Severočeských dolů ze strany ministra průmyslu
a obchodu je jen velmi těžko pochopitelné. Klást
důraz na investičně náročnou obnovu výroby energie z
hnědouhelných zdrojů týkající se zejména čezu ("zelený
scénář" státní energetické koncepce) a zároveň
vyvíjet tlak na neúčast čezu v privatizaci dolů, které
jsou pro takovouto výrobu a budoucí investice do této
výroby rozhodujícím palivovým zdrojem, je nepochopitelné!
3) Výběrové
řízení na prodej SD, je od samého začátku modifikováno
na "přímý prodej" předem určenému zájemci.
Dosavadní průběh tomu jen nasvědčuje.
V důvodové zprávě ministerstva průmyslu a obchodu k
privatizaci dolů se (dle HN 30.7. 2003) doslova uvádí:
"Cílem navržených podmínek
je omezit okruh zájemců na investory se znalostmi v
oboru a omezit spekulativní nákupy, které by mohly vést
k utlumení těchto společností se značnými ekonomickými
a sociálními dopady"
Při konstatování, že předkvalifikační
podmínky b) a c) vyřazují zahraniční konkurenci v sousedních
zemích a zároveň veškerou konkurenci podnikající s jinými
palivovými zdroji v množství, které by mohlo ohrozit
těžbu uhlí v ČR je předkvalifikační podmínka
a) podmínkou, která z "výběrového řízení"
na získání SD dělá "přímý prodej".
Podmínku a) splňuje v ČR pouze MUS, SD,
SU a OKD resp. ty společnosti, jejichž členové orgánů,
pro zmíněné společnosti v minulosti pracovali ! Následné
rozhodnutí meziresortní komise, že nabídky finalistů
privatizace dolů (těch kdo projdou předkalifikační kolo)
budou hodnoceny z 55% dle podnikatelského záměru a pouze
ze 45% dle ceny, definitivně vyvrací jakékoli pochyby,
že prodej SD je připraven pro předem určený privátní
subjekt. Je těžké uvěřit, že by vláda při deklaraci
privatizace dolů do rukou investora se zkušenostmi a
znalostmi v oboru nakonec prodala doly společnostem,
jejichž jedinou devizou byla schopnost si narychlo do
orgánů zvolit bývalé zaměstnance dolů a využít tak křečovité
snahy mpo omezit všechny konkurenty předem určené privátní
společnosti ( a zároveň se tvářit, že jde o výběrové
řízení).
Za předpokladu odstranění všech skutečných
konkurentů (schopných předložit věrohodný podnikatelský
záměr založený na zkušenostech a znalostech z oboru)
včetně ČEZ pak celé výběrové řízení rozhodně nevede
k získání odpovídajícího privatizačního výnosu ale spíše
naopak! Tomu odpovídá i přemrštěně nízké očekávání státu
z výnosu privatizace SD , tj. 3 miliardy korun, které
rozhodně neodpovídá ekonomické realitě (viz. níže ocenění
SD)
"Není dobré,
aby se slučovala elektrická energie s hnědým uhlím,
nejsem pro to, aby se čez věnoval jiným činnostem než
své vlastní stabilní náplni. Hledáme strategického partnera
v privátním sektoru, to je obsaženo ve slově privatizace."
Tento jediný veřejně dostupný záznam argumentace
pana ministra průmyslu a obchodu Milana Urbana k danému
problému považuje SA ČEZ za mírně řečeno nedostatečnou
!
4) Ministerstvo průmyslu a obchodu
pod vedením Milana Urbana (od března 2003) bez dostatečné
argumentace zcela ignoruje dřívější postoj ministerstva
průmyslu a obchodu Jiřího Rusnoka (rovněž ČSSD) k privatizaci
dolů v návaznosti na zřetelnou provázanost s čezem.
Společnost SD produkuje zhruba 44% hnědého uhlí v ČR
(MUS 35%, SU 21%), 80% produkce hnědého uhlí Severočeských
dolů je prodáváno čezu, na celkových dodávkách hnědého
uhlí pro čez se SD podílejí 60%.
Existuje dlouhodobá provázanost podnikání
SD a ČEZ, SD jsou klíčovou palivovou základnou pro uhelné
elektrárny ČEZ, Severočeské doly společně s uhelnými
elektrárnami ČEZ tvoří celek, který je rozhodující částí
klasické energetiky v ČR. Spojení těchto dvou subjektů
je zárukou perspektivy těžby hnědého uhlí v ČR a stability
klasické energetiky v ČR vůbec, včetně udržení zaměstnanosti
v těchto oborech v regionu severních Čech
Budoucnost uhelných elektráren je budoucností
těžby uhlí v ČR. ČEZ ve svých hnědouhelných elektrárnách
vyrábí přes 60% celkové produkce klasické energetiky
v ČR. Mezi roky 2010 - 2020 dojde k postupnému uzavření
jednotlivých uhelných elektráren ČEZ, jehož důvodem
bude ukončení životnosti odsiřovacích zařízení, do kterých
ČEZ v průběhu let 1995 - 1998 zainvestoval přes čtyřicet
miliard korun. Budoucnost těžby uhlí v ČR bude záviset
na nových investicích do uhelných elektráren ŕ odhaduje
se, že k nahrazení 60% současné produkce ČEZ na uhelných
elektrárnách (současný instalovaný výkon 6,5 TWh), bude
potřeba investovat do nových uhelných elektráren 120
až 160 miliard korun. Zajištění palivové základny
za dlouhodobě přijatelných podmínek bude pro realizaci
takto finančně náročných investic jedním z rozhodujících
faktorů.
Spojení ČEZ a Severočeských dolů odpovídá
vertikální konsolidaci elektroenergetických celků v
zemích EU. Takové spojení se v zemích EU osvědčilo jako
záruka stability, zaměstnanosti a na druhé straně konkurenceschopnosti
těchto subjektů na evropském trhu. Logika propojení
ČEZ a SD je jen velmi těžko zpochybnitelná a to i z
pohledu podporované energetické koncepce státu (zelený
scénář).
ČEZ dnes vlastní v Severočeských dolech
blokační minoritu 37,2%, za kterou zaplatil více než
3,5 miliardy korun. Tato investice byla uskutečněna
za dřívější podpory MPO. Účast ČEZ na privatizaci Severočeských
dolů tak má význam nejen z výše stručně popsaných důvodů,
ale má význam i z pohledu ochrany již uskutečněné investice.
5) Byla potenciální
účast ČEZ na privatizaci SD překážkou pro vládu?
Ministr Urban pro HN 16.10. 2003(citace
z 15.10. 2003):
"Není dobré, aby se slučovala elektrická
energie s hnědým uhlím, nejsem pro to, aby se čez věnoval
jiným činnostem než své vlastní stabilní náplni. Hledáme
strategického partnera v privátním sektoru, to je obsaženo
ve slově privatizace."
1) SA ČEZ se domnívá, že ministr průmyslu
a obchodu by si měl uvědomit, že stát není 100% akcionářem
ČEZ ale pouze 67,6% akcionářem a že těmito svými výroky
předjímá rozhodnutí, která poškozují investice tisíců
domácích i zahraničních subjektů, které vložily své
peněžní prostředky do akcií ČEZ. Kromě toho pokud chtěl
stát vyloučit ČEZ ze soutěže o SD měl to s veškerou
právní odpovědností učinit hned v úvodních podmínkách,
popřípadě to měla rovněž s veškerou právní odpovědností
učinit dozorčí rada ČEZ, kterou ovládají zástupci státu
jednoznačným zákazem představenstvu účastnit se privatizace
SD. Vyloučení ČEZ na podmínce kontinuální těžby je velmi
nevěrohodné!
2) SA ČEZ se domnívá, že ministr Urban by si měl uvědomit,
že vlastní stabilní náplní
čez je výroba elektrické energie v hnědouhelných
elektrárnách (v současnosti přes 50% instalovaného výkonu),
do kterých čez v nedávné době investoval 40 miliard
korun, do kterých bude muset po roce 2010 investovat
až 160 miliard korun, a tak se nelze snaze o zajištění
dlouhodobých palivových zdrojů pro takto ohromné investice
divit. Dokonce se domníváme, že by to mělo ministra
průmyslu a obchodu zajímat, protože stát
je vlastníkem 67,6% akcií čez a špatná privatizace hnědouhelných
dolů by jistě tuto společnost mohla poškodit.
Rovněž argumentace ministra financí podporující
neúčast čez na privatizaci SD, postavená na požadavku
maximalizace volných peněžních prostředků čez na předčasnou
splátku za REAS a potenciálně vyšší výplatu dividendy
v roce 2004, je neodůvodněná ! Pouhý pohled na bilanci
čez (nízká zadluženost) včetně velmi silného cash flow
není pádným argumentem a to bez ohledu, jaké může mít
pro čez do budoucna neúčast na privatizaci SD důsledky.
Až komicky s vyjádřeními ministrů
před 15.10. 2003 (uzávěrka nabídek na koupi SD) vyznívá
pozdější komentář náměstka ministra Urbana Martina Peciny
na BBC k účasti ČEZ na privatizaci SD:
"Jak prosím vás dozorčí rada ČEZ
zpochybňovala účast čez v soutěži o Severočeské doly.
Společnost ČEZ se přihlásila do soutěže a meziresortní
komise ji vyřadila, protože nesplňovala požadavky, resp.
předkritéria soutěže. "
Pan náměstek, který s dalšími kolegy z
mpo, fnm a mf zastupuje v dozorčí radě čez stát, svým
vyjádřením více méně potvrzuje, že celý postup vyloučení
čez ze soutěže byl připraven, tak aby čez byl vyloučen
bez osobní zodpovědnosti členů statutárních orgánů čez
včetně dozorčí rady ! Negativní vyjádření ministrů průmyslu
a obchodu a financí ještě před uzávěrkou nabídek o koupi
sd a následně i postup dozorčí rady na mimořádně svolané
schůzi v den podání nabídek (nedoporučila čez účast
v privatizaci dolů) dokazují, že účast čez v privatizaci
sd byla nežádoucí !
6) Kde mohou
být skutečné důvody odporu ministrů k účasti čez na
privatizaci SD, když ...
pouhá účast čez
v privatizaci SD mohla vládě zajistit odpovídající výnos
z privatizace (vyšší než očekávaný), vítězství čez pak
kromě odpovídajícího privatizačního výnosu zvýšit i
hodnotu čez samotného ( ze 67,6% majetku státu) a zastabilizovat
českou energetiku včetně cílů navržených ve státní energetické
koncepci. Spojení čez s SD by odpovídalo vertikální
konsolidaci energetických společností v EU a čez by
posílil na evropském trhu své postavení.
Proč byl čez takovou překážkou při privatizaci
SD? SA ČEZ se domnívá, že se nabízí jediné vysvětlení:
Jádro problému tkví v současné pozici čez v Severočeských
dolech, která čezu poskytuje určitou výhodu při případné
cenové soutěži a zároveň indikuje možnou výši cenové
nabídky čez. Díky únorovému rozhodnutí Ústavního soudu
ČR došlo v Obchodním zákoníku ke změně , která založila
povinnost odkupu nového ovládajícího vlastníka i v případě
prodeje ze strany státu (dříve v Obchodním zákoníku
výjimka)!
ČEZ vlastní 37,2% akcií Severočeských
dolů a do těchto akcií investoval přes 3,5 miliardy
korun. Dle neoficiálních informací dosahuje dokonce
celková cena investovaná čezem do SD částky 4,2 miliardy
korun !
1) vlasnictví 37,2% akcií SD snižuje čezu celkovou finanční
náročnost privatizace (včetně odkupu)
2) cena 3,5 miliardy korun (4,2 miliardy korun) za 37,2%
akcií SD indikuje minimální cenu za 55,4% podíl státu
v SD 5,2 miliardy korun (1045 Kč/akcii) popř. 6,2 miliardy
korun (1255 Kč/akcii)
3) ceny, které zaplatil čez za minoritu v SD odpovídají
realné hodnotě SD (viz. ocenění níže). Nabídky privátní
společností za 55,4% podíl v SD (520 až 620 Kč/akcii)
jsou s výše uvedenými cenami neporovnatelné.
Pokud by byl čez připuštěn do
finále o prodej SD je nezpochybnitelné, že vzhledem
k provázanosti s SD by byl schopen předložit nejhůře
vyrovnaný podnikatelský záměr jako "favorizovaný
privátní subjekt" (55% váha rozhodování) a pak
by šlo definitivně pouze o cenovou soutěž. Cena jakou
by byl schopen za SD platit čez je výrazně jiná než
jakou indikoval vládě favorizovaný privátní subjekt
!
Pokud by při
splnění výše uvedených předpokladů chtěl "favorizovaný
privátní subjekt" cenově konkurovat čezu musel
by za celý podíl čez včetně odkupu minoritních podílů
počítat s cenou převyšující 10 miliard korun (včetně
odkupu od čezu) a to je rozhodně více než se dá očekávat
při prodejní ceně SD indikované dřívějšími nabídkami
tj. 2,6 až 3,1 miliardy korun za 55,4% akcií SD.
7) Níže uvedené
ocenění Severočeských dolů (skutečná hodnota SD), včetně
bezrizikových možností státu získat ze Severočeských
dolů značné finanční prostředky při zachování majetkového
podílu v SD svědčí o "velmi problematických podmínkách"
prodeje SD ze strany státu a možné snaze o výraznou
podporu soukromého subjektu !
Ocenění 55,4%
Severočeských dolů
tabulka v tis. Kč, nekonsolidované
výsledky SD, a.s.
Vysvětlivky:
1) E - vlastní odhad dle výsledků za 1.-9. 2003
2) * státní pokladniční poukázky, komerční obligace
a vkladové listy se splatností do 1 roku + hotovost
na účtech a pokladně, oceněné tržní cenou
3) ** státní dluhopisy, euroobligace a hypoteční listy
se splatností nad 1 rok, oceněné tržní cenou (okamžitě
likvidní)
Severočeské doly jsou společností s minimální
zadlužeností (kromě povinné tvorby rezerv daných zákonem
a krátkodobých závazků vyplývající z běžné činnosti
firmy nemá společnost jiné cizí zdroje), dosahující
pravidelné ziskovosti a pozitivního cash flow. Společnost
trvale udržuje významnou část svých aktiv v likvidních
finančních prostředcích (k 31.12. 2002 to bylo téměř
40% celkových aktiv !). Hospodářské výsledky Severočeských
dolů za 1.-9. měsíců 2003 ukazují, že ani naplno fungující
jaderná elektrárna Temelín neohrožuje skvělé hospodářské
výsledky těžební společnosti !
Společnost s výše zmíněnou strukturou
majetku (stav peněžních prostředků a cizích zdrojů),
výborným vývojem cash flow (čistý peněžní tok z provozní
činnosti) a podporou "zeleného scénáře" energetické
koncepce státu lze bezproblémově a celkem bezchybně
ocenit široce používaným poměrovým ukazatelem EV/EBITDA.
Velmi konzervativní ocenění SD odpovídá použití
ukazatele EV/EBITDA (EV= tržní kapitalizace
+ úročený dluh /EBITDA = hrubý zisk před platbou úroků
a odpisy) = 4. Hodnota společnosti 100% SD při čtyř
násobku EBITDA a po zahrnutí čistého dluhu je 15,0
miliardy korun. Hodnota 55,4% státního podílu v SD je
dle tohoto ocenění minimálně 8,3 miliardy korun (bez
prémie za majoritu). V této souvislosti je
důležité upozornit, že ukazatel na úrovni EV/EBITDA
= 4 je více než poloviční než při jakém se obchodují
těžařské společnosti na evropských a světových trzích
(EV/EBITDA = 7 - 10) a poskytuje tak dostatečně konzervativní
ocenění .
Náměstek ministra MPO v rozhovoru
pro BBC z 4.11. 2003:
BBC: Bude podle vás investice ČEZ v SD
znehodnocena?
Odpověď: "Jestli bude nebo nebude,
nevím, ale je jisté, že v okamžiku, kdy rozhodovalo
předchozí představenstvo a dozorčí rada o nákupu tohoto
balíku, tak cena uhlí byla úplně jiná, čili podmínky
trhu byly úplně jiné, cena uhlí klesla o více než dvacet
procent a hodnota SD je prostě jiná než před 3 lety
……."
BBC: A co se týče budoucnosti v případě,
že majoritní balík v Severočeských dolech získá nějaká
jiná firma, což je už téměř úplně jisté, než ČEZ, měl
by, jak by měl ČEZ naložit s tím minoritním balíkem
podle vás. Měl by se ho zbavit?
Odpověď: "Myslím, že by se ho měl
zbavit za cenu pokud možno co nejlepší, samozřejmě prodat."
SA ČEZ se domnívá, že takováto
argumentace je mírně řečeno nedostatečná ! Finanční
čísla Severočeských dolů, ministerstvem podporovaný
scénář státní energetické koncepce, předběžné výsledky
dolů za tři čtvrtletí 2003 jasně ukazují, že hodnota
Severočeských dolů je úplně jiná než se nám mpo snaží
vnutit. Pořizovací cena akcií SD v majetku čez je odpovídající
a rozhodně ne nadhodnocená.
8) Celá privatizace
Severočeských dolů za vládou stanovených podmínek a
při zveřejněném očekávání finančního výnosu je velmi
nevěrohodná i pokud zvážíme možnosti, které může stát
jako majoritní akcionář SD prosadit.
Následující scénář vychází z veřejně dostupných
údajů finančních výsledků SD k 30.9. 2003 (miliardy
Kč)
- při respektování 100% pokrytí Rezerv likvidními
finančními prostředky
- při zachování krátkodobých závazků
a pohledávek na uvedených úrovních
- při využití Statutárních fondů vytvořených ze zisku
společnosti v minulých letech …
mohou SD téměř okamžitě rozdělit
svým akcionářům z likvidních aktiv minimálně 4,6 miliardy
korun (= 9,77 -5,18) tj. brutto 510 Kč/akcii ! Stát
by tak prostřednictvím vlastnictví 55,4% SD získal 2,55
miliardy a prostřednictvím vlastnictví 67,6% v ČEZ (vlastní
37,2% SD) dalších 1,15 miliardy korun + daň z dividend
od všech dalších akcionářů. Stát by tak mohl ze Severočeských
dolů bez jakéhokoli ohrožení likvidity získat od SD
minimálně 3,7 miliardy korun zachoval by si nadále 55,4%
podíl v SD !
Tuto variantu považuje SA čez za velmi
realistickou i v případě vyšších rezerv SD vzniklých
konsolidací. SD jsou společností dosahující pravidelné
ziskovosti při pozitivním cash flow a zadlužení mimo
rezerv je nulové. Rezervy v pasivech SD nejsou položkou,
která bude použita jednorázově, nýbrž v delším časovém
období. Z toho důvodu je možné počítat s tím, že značná
část těchto budoucích nákladů, bude kryta z průběžného
cash flow.
3,0 < (min. 3,7 + 55,4% SD) <
8,3
Z dosavadního průběhu privatizace
SD vyvstávají pochyby, že prioritním zájmem vlády není
prodej 55,38% SD investorovi se zkušenostmi v oboru
a za odpovídající výnos, ale předem určenému privátnímu
subjektu za silně podhodnocenou cenu, popřípadě že je
vláda dokonce ochotna riskovat prodej klíčové části
české energetiky do rukou spekulativnímu kapitálu.
|